sunnuntai 3. syyskuuta 2023

Homonationalismi - nyt pelottaa oikeasti

Kuluneen sanonnan mukaan kahvit menevät väärään kurkkuun, jos niitä erehtyy juomaan säikähtäessään. Totta on ilmeisesti puolestaan se, että järkyttyneeltä ihmiseltä voi lähteä hiuksia päästä. Siihen perustunee sanonta "turpaan tuli, että tukka lähti". Sellainen olotila tulee minulle harvoin, mutta törmätessäni "homonationalismiin" oli kyllä lähellä suorastaan fyysisellä tasolla ilmenevä järkytys. Se tapahtui, kun katsoin videota viime kesän Helsinki Pridestä. Siinä yksittäinen osasto kantaa ensin "queer rebellion" -lakanaa, jossa on palava poliisiauto. Sitten seuraa elokapinalogolla varustettu kyltti, jossa lukee "mun keho - mun päätös". Varsinaisen silmien hieraisun aiheuttaa saman osaston keskellä tuleva lakana, jossa lukee EI HOMONATIONALISMIA - EI RASISTISTA RAJAPOLITIIKKAA. Noiden plakaattien ja lakanoiden kanssa marssiva joukko huutaa iskulauseitaan kovaan ääneen.

Luulin aluksi lukeneeni väärin, mutta homonationalismia se vain on. Se liitetään siis rasismiin. Wikisanakirja määrittelee homonationalismin näin:

homonationalismi

  1. (feminismi) postkolonialistisen feminismin parissa kehittynyt teoria, jonka mukaan homouteen kuuluu valkoista ylemmyydentuntoa heijastavaa ajattelua, jossa mustien tai muslimien oletetaan olevan kehittymättömämpien kulttuurien edustajina homo- ja transfobisia
    Homonationalismi on kasvava tutkimusalue, jonka kritiikin kohde on länsimaisen seksuaalipolitiikan kehitys viime vuosina. (Tiina Rosenberg)

Islamissa on tottakai monia suuntauksia, mutta yleistyksenä homonationalismissa on, että sen mukaan on olemassa homofobisia muslimimaita. Mitä homoseksuaaleille niissä maissa tapahtuu? Heitä kivitetään ja hirtetään nostokurkiin. Iran, Saudi-Arabia, Sudan ja niin edelleen. Kun teorian homonationalismista ajatellaan liittyvän feminismiin, niin minkähänlainen naisten asema noissa kulttuureissa on. Mielenkiintoista on myös se, että kritiikin kohteena on "länsimaisen seksuaalipolitiikan kehitys viime vuosina". Onko länsimaisen seksuaalipolitiikan ongelmana siis se, että samaa sukupuolta olevien suhteet on alettu hyväksyä ja että niitä on alettu pitää samanarvoisina heteroiden suhteiden kanssa? Onko ongelmana se, että erityisesti naisten seksuaalinen itsemääräämisoikeus on lisääntynyt? Missä muissa maissa kuin länsimaissa on ollut sellaista seksuaalipolitiikkaa, joka parantaa naisten ja seksuaalivähemmistöjena asemaa? Tosin viime aikoina tuo seksuaalipolitiikka on ollut enemmänkin queeria ja sukupuolikäsitettä sekoittavaa, joten ei varmaan ihan ole homonationalismi ehtinyt kritiikissään siihen asti? Jonain päivänä sitten päästään arvostelelmaan nyky-Pridea länsimaisena imperialistis-kolonistisena hapatuksena?

Käsitteen homonationalismi on luonut Jasbir Puar - niminen tutkija. Saman Elisa Heleniuksen kirjoittaman Peruste-lehden artikkelin mukaan "Turun yliopiston tutkija Mikko Carlson määrittelee homonationalismin ilmiöksi, jossa homofobia nähdään länsimaiden ulkopuolisena asiana, esimerkiksi islamilaisten maiden ongelmana." Calrsonin mukaan "länsimaalaisuuteen taas liitetään edistyksellisyys, tasa-arvopyrkimykset ja homoseksuaalisuuden avoin käsittely." Artikkelissa siteerataan vihreiden puoluehallituksen jäsentä Hanna Kalannetta, jonka mukaan seksuaalivähemmistöiltä ei ole pois, joka he ovat humaaneja kaikkia kohtaan ja kohtelevat kaikkia suvaitsevaisesti ja tasa-arvoisesti. Kalanteen lausunnossa kysymyksiä herättää heti se, miksi seksuaalivähemmistöt eivät olisi humaaneja kaikkia kohtaan, vaikka kritisioisivat joidenkin uskontojen ja kulttuurien käsitysksiä siitä, mikä on seksuaalivähemmistöjen asema? Eikö päinvastoin ole humaania puolustaa seksuaalivähemmistöjen asemaa myös muissa maailman maissa ja muiden kulttuuristen ja etnisten ryhmien sisällä? Pitäisikö Suomeen tulevan fundamentalisti-islamilaisen perheen homoseksuaalin nuoren huono kohtelu suvaita siksi, että muu on rasistista? 

Homojen oikeuksia on nimitetty Helsingin yliopiston tutkijoiden symposiumissa jo konservatiivien aseeksi. Ranskan Front Nationalen johtoon on tullut homoseksuaaleja, mistä Ranneliike-sivusto uutisoi. Siis se, että homoja on jossain näkyvässä asemassa, on näköjään jälleen uutinen, vaikka elämme 2000-lukua. Onkohan tullut mieleen, että homoseksuaalit voivat olla missä tahansa puolueessa, liikkeessä tai järjestössä ilman, että se liittyy mitenkään heidän seksuaaliseen suuntautumiseensa? Toisaalta vasemmiston muuttuessa queeriksi ja sitä kautta seksuaalivähemmistöjen kokemusta ja pelkoa vähätteleväksi ei oikeistoon liittyminen välttämättä ole kuin pakon sanelemaa. Homo- tai biseksuaalisuus sinänsä ei tietenkään liity ihmisen sijoittumiseen oikeisto-vasemmisto- tai konservatiivi-liberaali-akselilla.

Näköjään homonationalismi termiä on Suomessa käyttänyt ainakin ystävämme Veronika Honkasalo twiitissään. Jotain tekemistä sillä on myös Åbo Akademin intersektionalismikohun kanssa (asiaa voi googlettaa, minulle ei sillä keinoin kuitenkaan selvinnyt, mistä on kyse). Koko sana on aivan käsittämättömän kummallinen: siis otetaan hyvin vulgaarilla tavalla termi "homo" ja yhdistetään se kansallisuusaatetta kuvaavaan nationalismiin. Miksei se muuten ole lesbonationalismi tai binationalismi? Kaipa se quuernationalismikin sieltä vielä tulee.

Huomaan kokevani hirvityksen tunnetta. Joidenkin mielestä seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolustamisessa on rasistinen pohjavire - peräti pohjavire siksi, että seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat nykyään heikoimmillaan muualla kuin länsimaissa. Vaikka itse en kuulu seksuaalivähemmistöön, on ihan selvää, että kyseisellä kielipelillä voidaan oikeuttaa seksuaalivähemmistöihin kuuluavien uhkailu ja vaino. Heidät niputetaan siihen samaan queervasemmiston natsien ja muiden inhottavien mörököllien kaatoluokkaan, mikäli eivät suostu ulkoa saneltuun käsitykseen, ideologiaan ja maailman katsomisen tapaan. Olemmekohan siirtyneet rinnakkaistodellisuuteen? Mitä kaikkea tulee vielä tapahtumaan? Uskaltaako tätä edes ajatella?

11 kommenttia:

  1. Olen törmännyt joitain kertoja ajatusrakennelmaan, jossa homoseksuaalisuus sinänsä nähdään osana länsimaista rasismia ja imperialismia. Taustalla on queer-teoreettinen kuvitelma, jonka mukaan biologisen sukupuolen käsite kehittyi länsimaissa, rasistisen tieteen piirissä, kun taas länsimaiden ulkopuolella sukupuoli oli joustavaa, virtaavaa ja queeria. Ei-länsimaalaiset olivat ilmeisesti liian viattomia tajutakseen, miten lapset tulevat maailmaan, joten heillä ei ollut binääristä sukupuolikäsitettä ennen kuin länsimaalaiset toivat sen heille. Koska homoseksuaalisuus saa merkityksensä binäärisestä sukupuolesta, saman sukupuolen ja vastakkaisen sukupuolen olemassaolosta, sekin on osa länsimaista eli rasistista kulttuuria.

    Tämä himmeli on vedetty joskus esiin "transfoobisten genitaalipreferenssien" yhteydessä. Eli kun lesbolla tai homomiehellä on omia, keholliseen sukupuoleen perustuvia rajoja, ja hän odottaa vastakkaisen sukupuolen kunnioittavan niitä, hän osallistuu ei pelkästään transihmisten sortamiseen, vaan myös rasismin luonnollistamiseen ja ei-länsimaisten kulttuurien toiseuttamiseen. Lesbo tai homo on toisin sanoen rasisti pelkästään olemalla homoseksuaalinen. Ainoa keino oppia pois tästä sisäistetystä rasismista on uudelleensuuntautuminen johonkin rajattomaan, kaikkia "genitaalisia konfiguraatioita" syleilevään panseksuaalisuuteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajatusrakennelma on siitäkin erikoinen, että samanlainen käsitys kahdesta sukupuolesta kyllä on muissakin kuin länsimaisessa kulttuurissa. On juuri noin, että biologisten tosiasioiden havaitsemisessa ei ole millään ihmisyhteisöllä ollut vaikeuksia tai epäselvyyksiä. Matt Walsh haastatteli What Is a Woman? -dokumenttiinsa afrikkalaisia Masai-heimon miehiä, ja heille oli selvää binääriseksi kutsuttu sukupuolikäsitys ja kysymykset miehen muuttumisesta naiseksi aiheuttivat epäuskoa ja vaivautunutta hymyä. Intian hijrat ynnä muut eri kulttuurien "kolmannet sukupuolet" eivät ole miehiin ja naisiin verrattavia sukupuolia, vaan syntyneet siksi, että kulttuurinmukaiseen sukupuolistereotypiaan sopimattomille on tarvittu oma kategoria. Sellaiseen kategoriaan ei kukaan pyri, vaan siihen joutuu. Eikä sellaisia käsityksiä kyllä voi länsimaiseen kulttuuriin istuttaakaan. Sehän olisi myös sitä kuuluisaa kulttuurista omimista.

      Ajatus länsimaiden pahuudesta on kyllä masentava, kun miettii länsimaissa saavutettua demokratiaa ja ihmisryhmien oikeuksia. Moista itseruoskintaa ei taideta harrastaa muissa kulttuureissa? Tämä johtaa myös ihmisten tyhmistymiseen. Kaiken kukkuraksi tätä ideologiaa tukevista monet luulevat oikeasti tukevansa seksuaalivähemmistöjä. Jo on soppa!

      Poista
    2. "Taustalla on queer-teoreettinen kuvitelma, jonka mukaan biologisen sukupuolen käsite kehittyi länsimaissa, rasistisen tieteen piirissä, kun taas länsimaiden ulkopuolella sukupuoli oli joustavaa, virtaavaa ja queeria."

      Ihan selvää psykokulttuuriin kuuluvaa psykomyyttiä.

      "Psykokulttuuriin keskeisesti kuuluvassa psykomyytissä on ensin (a) alkuperäisesti aito ihminen, jonka aitouden (b) kulttuuri tukahduttaa, mistä seuraa (c) ongelmia; tämän jälkeen (d) terapeuttinen kokemus johtaa (e) alkuperäisen aitouden paluuseen."

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Psykokulttuuri

      Poista
  2. Åbo Akademissa rasistinen vainoriita, sukupuolentutkijat sättivät toisiaan mielikuvituksellisin termein: ”homonationalistista gangsterismia”, ”ajallista rotuerottelua”

    https://www.suomenuutiset.fi/turun-yliopistossa-rasistinen-vainoriita-sukupuolentutkijat-sattivat-toisiaan-mielikuvituksellisin-termein-homonationalistista-gangsterismia-ajallista-rotuerottelua/

    Puhdistuminen episodista vaati suolakiderituaalin:

    TS: Yliopiston sukupuolentutkimuksen laitoksella yritettiin puhdistaa tulehtunutta työilmapiiriä New Age -suolalla

    https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006053196.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Härregud!

      Homonationalistigangsterius kuulostaa Monty Python -sketsiltä. Loppu ei ole enää edes absurdia huumoria, vaan absurdia kafkamaista painajaista.

      "Niinpä Mkwesha totesi olevansa postkolonialistinen feministi, joka ei tunnusta pronominia kielellä, joka on tuotu hänen maahansa väkivalloin. Tämä taas haiskahti muun porukan mielestä transfobiselta mutta Mkweshan mielestä taas valkoisten keskinäiseltä solidaarisuudelta sekä homonationalistiselta gangsterismilta.”"

      Pitäisiköhän havainnoida ulkoista käytännön todellisuutta ensin ja sitten rakentaa teoria eikä päinvastoin? Sinällään vastustan tietysti rasismia, mutta onko tuo nyt sitten sitä? Eihän tätä homonationalismi-termiä aiota vakiinnuttaa suomeen kieleen, eihän?

      Poista
    2. Tässä on myös mielenkiintoinen aspekti, että kuinka etuoikeuskehää sovelletaan, kun kaksi sorrettua ryhmää on konfliktissa keskenään. Voittaako länsimaiden sorretuin väestönosa, eli sinitukkainen pronominijengi, vai värillistetty postkolonialistinen feministi? Tuossa keississä ei tainnut kumpikaan osapuoli olla valmis perääntymään.

      ÅA kunnostautui myös kieltämällä miesten tasa-arvoseminaarin järjestämisen yliopiston tiloissa. Eräs tutkija uhkasi jopa vetää apurahaprojektinsa, mikäli tapahtuma järjestetään yliopiston tiloissa. Epäilemättä tismalleen sama sukupuolentutkimuksen intersektionaalinen porukka asialla.

      Åbo Akademi kielsi miesten tasa-arvoseminaarin tiloistaan – päävieraaksi pyydetty ysäritähti raivostui: ”Skandaali”

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005890098.html?ref=rss

      "ÅA kan förlora forskningsprojekt

      ...om ÅA:s ledning inte hörsammar kravet att inte upplåta auditoriet till evenemanget så kan konsekvenserna bli stora.
      – En forskare har sagt att hen kan flytta sitt forskningsprojekt från ÅA till ett annat universitet. Det handlar om stora pengar."

      https://abounderrattelser.fi/akademisk-ilska-mot-metoo-kritiskt-evenemang-las-uppropet-som-kraver-kurage-av-aas-ledning/

      Pronomini saattaa antaa pienen vinkin henkilöllisyydestä.

      Poista
    3. Tähän soppaan liittyy kiinteästi myös homonormatiivisuuden käsite. Vaniljacissujen jälkeen queerit inhoavat eniten yhteiskuntaan sulautumista haluavia homoseksuaaleja, jotka haluavat olla tasa-arvoisia ja tuottavia yhteiskunnan jäseniä, jotka haluavat käydä töissä ja elää enemmän tai vähemmän monogaamista parisuhdelämää, kun taas queerien ihannehomo harrastaa satunnaisseksiä pusikoissa ja julkisissa käymälöissä, meikkaa räikeästi ja elehtii näyttävästi, kinkyilee ja hetkuttelee fetissireleissä Pride-kulkueessa.

      Queerien mukaan homoseksuaaleja ei ollut ennen kuin homoseksuaali-sana keksittiin 1800-luvulla. Aivan kuin kaikkina aikoina kaikkialle ei olisi elänyt ihmisiä, joiden eroottisromanttinen kiinnostus kohdistui ainoastaan saman sukupuolen edustajiin.

      Poista
    4. Homonormatiivisuusajatuksesta tulee mieleen Ylen sivustolla viime kesän Pride-kuukauden huipennusviikonloppuna ollut päätön Maailman seksikkäimmät housut -peli, jossa kerrottiin pusikossa sijaitsevasta kruisailumestasta. Myötähäpeän vuoksi en pystynyt katsoa sitä loppuun. Se oli minulle yksi heräte siihen, millaiseen hävityksen kauhistukseen olemme joutuneet.

      Poista
  3. Paljon hyvää asiaa kommenteissa. Muutama huomio:
    Itse pidän selvänä, että homoutta pidetään nykyisin jo konservatiivisena ilmiönä, koska se tarvitsee ns. vanhanaikaisen määrityksen sukupuolelle, eli biologisen pohjan tunnustamisen. Tämä taas on vahvasti ristiriidassa nykyaikaisen ihmisyyden, eli transihmisyyden kanssa, jonka mukaan voit olla mitä haluat.

    Mitä tulee nationalismin/kansallismielisyyden kammoamiseen niin miksi nämä tyypit eivät vaadi valtion rajojen poistamista tai ylipäätään kansallisuuden käsitteen poistamista? Jos ko. ilmiö on paha, niin mikä on vaihtoehto, tai mikä on "oikeaa" kansallismielisyyttä? Tähän on toki esitetty sellaista ratkaisua, että on ihan ok kuulua johonkin joukkoon, mutta joukkoon pitää pystyä liittymään kuka tahansa. Tämä on kuitenkin mielestäni ihan älytön toive, sillä joukot ovat usein luonteeltaan eksklusiivisia, koska se on nimenomaan joukon tarkoitus.

    Mitä tulee länsimaiseen itsensä ruoskintaan, niin käsittääkseni tämä on puhtaasti länsimainen ilmiö, ja tämäkin toki vain vasemmistoliberiaalien parissa. Missään muualla ei välitetä esim. rasismista, jos se kohdistuu johonkin vieraaseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että nöyrien postauksieni alle syntyy keskustelua. Kiitoksia kaikille siitä. Homouden imago, jos sellaista kornia termiä voi käyttää, on muuttunut konservatiiviseksi. Kyse voi olla siitä, että uusi sukupuolikäsitys nimenomaan työntää (perinteisiä ja todellisia seksuaalivähemmistöjä) arvokartalla oikealle. USA:ssa on jo republikaanisia homoaktiiveja, kuten Ariella Scarcella sekä X:n midwesthomo77 eli Chris Texasista.

      Poista
    2. "USA:ssa on jo republikaanisia homoaktiiveja"

      Homoseksuaalisuushan ei oikeastaan tarkoita mitään muuta kuin eroottisromanttista kiinnostusta oman sukupuolen edustajiin. Se ei ole poliittinen suuntautuminen, joka edellyttää tietynlaista ideologiaa ja äänestyskäyttäytymistä.

      Perinteisesti vihervasemmistolaiset ovat olleet homoseksuaalien liittolaisia, mutta otettuaan transit uudeksi lemmikiksi, niin liittolaisuus on muuttunut kovin ehdolliseksi. Samoin on käynyt naisten ja tyttöjen aseman kanssa, kun naisten oikeudet ja transien vaatimukset ovat ristiriidassa. Naisia kehotetaan työstämään traumojaan ja hoidattamaan kullifobiansa, jos ovat ilmaisseet haluttomuutensa törmätä peniksiin naisille osoitetuissa tiloissa.

      Moni homoseksuaali on jämähtänyt menneisiin asetelmiin, kuten että uskovaiset/Räsänen = paha ja Seta/vihervassarius = hyvä, vaikka Setaosasto häivyttää homoseksuaalisuutta niin käsitteellisellä kuin konkretian tasolla. Setalaiset transiuttavat sukupuoltaan epätyypillisesti ilmaisevia lapsia, patologisoi homoseksuaalisuuden genitaalifetissiksi ja manipuloivat aikuisia homoseksuaaleja eheyttävän transseksin suuntaan. Nykyajan eheyttäjät löytyvät ihan muualta kuin mihin on totuttu.

      Poista

Koko kauheus