torstai 27. heinäkuuta 2023

Onko Sonic-siili trans?

Monelle perehtymättömälle voi olla yllätys, miten anime- ja pelikulttuuri liittyvät transilmiöön. Toinen aluksi ajatellen kumma allianssi on punkskenen ja transagendan liitto, jonka kohtaaminen verkossa tuntui minusta omituiselta. Käsittelen ensinmainittua yhteenliittymää erään esimerkin, pelikonsolivalmistaja Segan Sonic-hahmon kautta. En todellakaan törmätessäni sattumalta sen transyhteyteen aluksi edes tajunnut, miten se saadaan käännettyä transsymboliksi. Oikeastaan kyse ei edes ole symboliikasta, sillä Sonic vaikuttaa yhden transskenessä lymyilevän alaskenen piirissä olevan aivan konkreettinen transhahmo.

Laventeliveikkonen on kirjoittanut animen yleisestä yhteydestä gendersekoiluun. Helen Joyce käy Trans-teoksensa kappaleessa My Name is Neo (alkaen s. 53 vuoden 2022 Oneworldin pokkaripainoksessa) sitä, miten transitioituneet Wachowski-veljekset ovat selittäneet Matrix-trilogian kertovan itse asiassa transitioitumisen kokemuksesta ja miten Keanu Reevesin esittämän päähenkilön oli alkuperäisessä käsikirjoituksessa tarkoitus muuttua naiseksi matriisimaailmasta elokuvan reaalitodellisuuteen siirtyessään. Elokuvan eri hahmoilla oli allegorinen merkitys, joka kuvasi transitiota sukupuolesta toiseen. En olisi itse osannut ajatella, että Matrix - joka teinivuosinani oli minulle vaikuttava kokemus - olisi merkinnyt sukupuolitransitiota. Tekoäly ja keinotodellisuus tosin liitetään joissain teorioissa transilmiöön, kun se laajennetaan käsittämään transhumanismia. En itse toistaiseksi mene niin pitkälle, vaan pitäydyn pohtimaan Sonicia esimerkkinä transagendan sisäisistä kulttuuri-ilmiöistä.

Piirros- ja pelihahmot vaikuttavat esiintyvän netin ja somen transmaailmassa niin, että löydän asiaan kolme tulokulmaa, matkien määrässä translain hyväksynnän jälkeen halailleen Alex Stubbin kuuluisaa kolmea pointtia:

1) Animaatio- ja pelihahmot ovat avataria, ja sukupuoli-identiteetissä koetaan virtuaalimaailmassa avatarhahmossa esiintymiseen rinnastuvia tunteita.

2) Animaatio- ja pelihahmot ovat pohjimmiltaan infantiilejä ja lastenkulttuuriin liittyviä, mikä heijastaa transilmiöön kietoutuneiden nuorten kypsymättömyyttä tai häilyvyyttä lapsuuden ja nuoruuden välillä.

3) Animaatio- ja pelihahmot ovat eräänlaisia suojanaamioita tai propagandavälineitä, joiden avulla aikuiset transagendan kannattajat voivat tulla nuorten maailmaan. Hahmot myös sopivat erilaisiin meemeihin ja hymiöihin, jolloin niitä voidaan käyttää agendan poliittisten viestien tuottamiseen ja eteenpäin viemiseen. Sonicin suhteen kyseisestä löytyy monia esimerkkejä.

Mikä Sonic on? Sega julkaisi vuonna 1991 Mega Drive -konsolinsa ohessa Sonic-pelisarjan, joka oli eräänlainen Segan versio Nintendon Super Mariosta. Sonic on 15-vuotias sininen siili, joka kykenee muuttumaan nopeasti liikkuvaksi palloksi. Siihen nimi Sonic liittyykin. Itselleni peli on tuttu lapsuudesta, ja niin varmasti monelle muullekin. Mutta miksi Sonicia pidetään transina? Sonicin ruumiinrakennetta on verrattu kahteen muuhun saman universumin hahmoon, Silveriin ja Shadowiin, ja todettu hahmojen välillä olevan feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta ilmentäviä eroavaisuuksia. 

Alun perin ajatus Sonicin transiudesta on siltikin peräisin vuoden 2020 Sonic the Hedgehog -elokuvasta, jossa Sonicin ihmisystävä pitää Sonicia ensin tyttönä, mutta sen jälkeen Sonic korjaa Max-kaverilleen olevansa poika. Muuttuminen keräksi ehkä myös on transiuden merkki. Esport-urheilija Dominique McLean esiintyy peleissä nimellä SonicFox - eräs kettuhahmo liittyy myös Sonicin siiliuniversumiin. McLean kertoo olevansa non-binary ja furry. Furry liittyy nuorten alakulttuuriin, jossa esimerkiksi pidetään kissan korvia muistuttavia korvia sisältävää pantaa. Sonicin sinisen, sukupuolistereotypioita noudattamattoman mallisen tukankin on nähty kertovan genderistä. 

Sonicin on todella sanottu kannustaneen transiuteen (tai vahvistaneen kokemusta identiteetistä ja auttaneen näin sukupuolidysforista, mukavaa, että näin), ja TikTokissa Sonic esiintyy useissa nuorten transaiheisissa videoissa. En tiedä, mitä Sega ajattelee hahmonsa käytöstä transyhteyksissä, mutta Sonicista löytyy netistä jopa enemmän transviiitekehyksen kuin alkuperäisen peliviitekehyksen osumia.

Tumblrista #sonic-haulla löytyy paljon kuvia, joissa Sonicin taustalla ovat translipun värit. Mukana on myös Sonic-maailman muita hahmoja. Ilmeisesti Sonicia pidetään transmaskuliinina, mutta joillain sivuilla Sonicin ajatellaan olevan transfeminiini tai genderfluid. 





Sonicia käytetäänkin sitten poliittisena välineenä, kun siiliparka laitetaan heiluttamaan translippua ja mukaan liitetään teksti transoikeuksista. Sonicista löytyy myös feminiiniversioita ja kaikkea feminiinin ja maskuliinin väliltä. Mukana esiintyy myös muita Sonic-pelien ja animaatioiden hahmoja, joilla on usein gender-rooli.


Sonic-meemit iskevät terfejä vastaan. Sonicin ilme kertoo paljon.



Aina, kun väitetään, että sukupuolia on kaksi, niin Sonic-meemin mukaan niitä keksitään lisää.


Sonic-aiheisia transagendaan liittyviä ja terffejä uhkailevia meemejä löytyy paljon, joten edellä olleet ovat vain muutamia esimerkkejä. Meemit eivät kuitenkaan ole vielä mitään verrattuna siihen, mitä löytyy niin sanotusta syvästä päädystä. SonicSpirit on transtaiteilijan luoma sivusto, jossa on Sonic-hahmoa käyttävää genderaiheista materiaalia: taiteilijan tekemiä kuvia, animaatioita ja muuta graafista. Sivustolla Sonic esitetään transmaskuliinina. En laita sivuston sisältöä tähän suoraan, koska sitä voi osin luonnehtia aika perverssiksi. Animemaailma ei ole minulle mitenkään tuttu, joten kyseinen estetiikka ehkä on sen alakategorioissa valtavirtaa. Siitä minä siveyden sipuli en halua kummemmin tietää.

SonicSpiritin galleriasta löytyy kuvia, joissa on Sonicin ohella Sonic-universumin muita hahmoja ja yksisarvisia. Useissa kuvissa on hahmoja, joilla on sekä miehen että naisen sukupuolielin. Sonic makaa eräässä kuvassa ruohikolla ja kertoo tuntevansa olonsa seksikkääksi. Kuvassa Sonicilla on naisen sukupuolielimestä kohoava erektiossa oleva miehen sukupuolielin. Tarinoissa käsitellään muodonmuutosta ja sukupuoli-identiteettien teemoja. Animaatiot vaikuttavat sijoittuvan eräänlaisen transmaailmaan. Mukana on esimerkiksi hahmo, jonka FtM-transitiota on kuvattu sivuston kuvagalleriassa. Sarjakuvaosiossa puhutaan uudesta normaalista. Fantasiamaailmassa hahmoilla on monia sukupuolia yhtä aikaa ja ne harrastavat sen myötä seksiä erilaisilla mielikuvituksellisilla tavoilla.

Miten Sonicin asemaa transkulttuurin kuvastossa pitäisi tulkita? Nettimeemeille on tyypillistä lumipalloefekti, jossa jokin yksittäinen tapahtuma, kaksoismerkitys tai ilme luo meemin, jota käytetään erilaisissa yhteyksissä. Soniciin liittyy monia transformaatio- ja sukupuolihäilyvyysteemoja, jotka sinällään on hakemalla haettu pelihahmosta, jolla varmasti ei ollut mitään poliittista, ideologista tai sukupuoliin liittyvää identiteettitarkoitusta. Sonicin avulla voidaan kuitenkin viestiä terävästi mutta ohuesti agendasta. Soniciin liitettynä transius on "cool" tai kuten nykynuoret sanovat "swag". Siilihahmoon heijastetaan yhteisön toiveita, arvoja ja mielipiteitä, mutta siihen myös samaistutaan ja siitä ammennetaan vahvistusta omalle subjektiiviselle kokemukselle, josta yhteisön tunnusten myötä tulee intersubjektiivista, yksilöiden välistä. Kaiken kukkuraksi hahmot voivat SonicSpiritin tapaan olla hyvin käsinkosketeltavan ja kehollisesti todellisen oloisia eri sukupuolia ilmentäessään. Samanlainen ei tietenkään ole mahdollista todellisessa fyysisessä maailmassa, ja mielensisäisen kokemuksen ja materiaalisen todellisuuden välinen ristiriita ilmenee siten myös kyseisessä hahmojen ilmiasussa.

Itse pidän animaatio- ja pelihahmojen sekoittumista genderkulttuuriin surullisena. Nuoret viettävät aikaa TikTokissa ja muissa somepalveluissa ja toisaalta pelaavat älypuhelimilla. Salakavalasti hahmon avulla tuodaan esille agendaa. Tietyntyyppiset introvertit ja intrapersoonallisesti älykkäät, hieman nörtähtävät ja taiteelliset nuoret ovat joukko, joka on toisaalta usein viehättynyt animemaailmasta ja jonka piiristä tulevat monet sukupuolidysforiaa tuntevat nuoret. Nettiyhteisöt tuottavat ympäristön, jossa kokemus väärästä sukupuolesta selittäjänä vahvistuu. Kun on puhuttu transagendan kulttimaisista piirteistä, löytyy sille myös symbolit. Niille on tyypillistä viattomuuden ja hyperseksuaalisuuden välinen vaihtelu, mikä osaltaan laittaa miettimään sukupuoli-identiteettien epästabiilia luonnetta. 

Tietäkää, että Sonic siis voi liittyä transyhteyksiin. Varokaa kerälle menneen siilin piikkejä, mutta muistakaa sen olevan pohjimmiltaan säyseä eläin! Olihan Kirsi Kunnaksenkin siili varsin tunteellinen, vaikka hellyys piili kuoren alla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Saksassakin tapahtuu

Die Welt 11.5.2024:  „Experimentelle Medizin an Kindern“ – Ärztekammer fordert Änderung bei Selbstbestimmungsgesetz ------------------------...